Genom rörelse, rytm, gemenskap & glädje kan du knyta an till ditt barn

VI VÄNDER OSS TILL GRAVID, FÖRÄLDRAR OCH VÅRDNADSAVARE

GRAVID & BABY-LINEDANCE

VI ÄLSKAR ALLA DANS, VI TROR ATT DET ÄR NYCKELN TILL ATT SKAPA
EMOTIONELLA, FYSISKA OCH INTELLEKTUELLA BAND MED VÅR BEBIS, 
ETT SÄTT ATT KOMMUNICERA GENOM KÄRLEK


Det är bra att träna och rör på sig under och efter graviditet och det trevliga är att du inte behöver springa en mil eller hänga på gymet för att träna.Om dans är din grej, börja dansa det har en massa possitiva fördelar för dig och ditt barn.

Baby-Linedance är en aktivitet för dig som är gravid och för föräldrar och barn att njuta av tillsammans. Samtidigt som det ger dig tid för trevlig egenvård och avkoppling har du möjlighet att stötta ditt barns sensoriska, språkliga och motoriska utveckling under graviditeten och som spädbarn

Det är en rolig träningsform med barnet i en bärare eller sele där du får en möjlighet att introducera musik, rörelse och rytm för ditt barn. Du träffar likasinnade samtidigt som du stärker din och ditt barns kropp och själ. Detta aerobiska träningspass med låg effekt skapar gemenskap samtidigt som det stärker bandet mellan förälder och barn och främjar en hälsosam utveckling för barnet.

Vi rekommenderar att ditt barn är minst 6-8 veckor gammalt för att se till att ditt barn har börjat kunna stödja huvudet och nacken. När en baby kan göra det har en mamma normalt återhämtat sig tillräcklig för att börja träna. 


VILL DU VETA MER ?

Linedancing räknas som sport med liten påverkan eller sport med mjuka rörelser. 

Det är en skonsam träningsform som ger MASSOR av possitiv energi samtidigt som det ökar det mentala välbefinnnandet och stärker motorik,koncentration och koordination. Kroppshållning och kondition förbättras samtidigt som musklerna får sitt.

Lindancing är kombination av kul, motion och enkla steg och de flesta rörelser består av benrörelser. Det finns inga stora hopp, svåra vändningar eller omöjliga rörelser som kan orsaka belastning på din kropp eller någon potentiell belastning på din

.

Rådgör med din barnmoska eller läkare innan du upptar nån träning under och efter graviditeten. Föreligger inga hinder kan du som gravid börja dansa efter vecka 16, efter förlossning rekommenderar vi att du väntar tills ditt barn är runt 6-8 veckor.

DANS UNDER GRAVIDITETEN

Att bli gravid är verkligen ett mirakel, men som också förändrar kvinnokroppen på många sättMånga blir extra försiktiga och utsätter inte sig för några onödiga risker. Det är förståeligt,men man ska samtidigt inte vara rädd för att träna under graviditeten.

Vill du vara förbered emotionellt och fysiologiskt och ha de bästa möjliga förutsättningar till att gå igenom din graviditet, förlossning och till att bli mamma måste du vara aktiv för att anpassa sig till förändringar i kroppsvikt och form under graviditeten.

Och här är lite goda nyheter: Du behöver inte springa en mil eller träna på gymet. Om dans är din grej, börja dansa under graviditeten och skörda fördelarna.

Från träning och lektioner till säkerhetsöverväganden, här är allt du bör veta om dans under graviditeten. 


DANS EFTER FÖRLOSSNINGEN

Du Har nyss fått barn och allt känns främmande,nytt och inte alls som tidigare varken till kropp och själ, det är mycket som händer och det är inte alls konstigt att allt känns 


STÖTTA DITT BARNS UTVECKLING, KNYT ANN TILL DEN LILLA

Språk


SÄKERHET

information till gravida och föräldrar, Vilken inverkan har rytm, sång, dans och tal ditt barn, Säkerhet är 

Dans är en rolig träningsform

för både dig och ditt barn

Dans med din bebis har många viktiga fördelar för barnet, såsom förbättrad muskeltonus, ökad bentäthet, förbättrad rumsmedvetenhet och nödvändig urladdning av överflödig energi som inte kan frigöras före krypning.När ditt barn utvecklas och växer som spädbarn utvecklas hans/hennes sociala, språkliga och motoriska färdigheter. 


När du dansar med din baby är det viktigt att hålla dina rörelser enkla, skonsamma och avslappnade, fokusera mer på din närvaro och än på koreografi. Ditt barn bryr sig inte hur du dansar utan hur du känner dig när du dansar.



Socialt har ditt spädbarn möjlighet att interagera med andra såväl som att observera dina interaktioner med andra barn och vuxna. 


Håll dig i form under din graviditet

Dans under hela graviditeten ger dig och ditt barn repetitiva rörelser som kommer att vara bekanta och tröstande för ditt barn, uppmuntra bindning och hjälpa till att lugna - en stor fördel för dig och ditt barn

Att bli gravid är verkligen ett mirakel, men som också förändrar kvinnokroppen på många sätt. Många blir extra försiktiga och utsätter inte sig för några onödiga risker. Det är förståeligt,men man ska samtidigt inte vara rädd för att träna under graviditeten.

Vill du vara förbered emotionellt och fysiologiskt och ha de bästa möjliga förutsättningar till att gå igenom din graviditet, förlossning och till att bli mamma måste du vara aktiv för att anpassa sig till förändringar i kroppsvikt och form under graviditeten

Allt du tänker och känner under dina 9 månader av graviditeten har en direkt inverkan på din baby i livmodern. Det här är en bra tid att öva självvård och göra saker med din partner som lindrar stress och får dig att må bra. 

Detta är också en optimal tid att nå ut och få kontakt med gravida mammor och deras partners.De personliga kontakterna du skapar under graviditeten kan vara resten av ditt liv.

Det är bra att du tränar och rör på dig när du är gravid. Då mår du bättre. Det kan också förebygga och behandla vissa graviditetsbesvär. Dessutom är fysisk aktivitet ett bra sätt att förbereda kroppen inför förlossningen. Du kommer också lättare i form efter graviditeten. 


När ditt barn utvecklas och växer som spädbarn utvecklas hans/hennes sociala, språkliga och motoriska färdigheter.

Den possitiva energi som du känner av när du dansar känner barnet av och är lugnande för ditt barn
Du kommer att uppleva en massa positiva effekter genom kontinuerlig dansträning samtidigt som du stöjer ditt barns sociala, sensoriska, språkliga och motoriska utveckling under graviditeten och som spädbarn. Ditt spädbarn får möjlighet att interagera med andra såväl som att observera dina interaktioner med andra barn och vuxna.

Dans får dig att uppleva ett fyrverkeri av en massa trevliga ämnen som påverkar dig possitiv du kommer att känna dig lugnare, gladare och mer energisk, possitiv energi som är lugnande för ditt barn och tillsamans med rörelserna i dansen, rytmen i musiken och genom den sociala gemenskap stödjer du ditt barns sensorisk, språkliga och motoriska utveckling under graviditet och som spädbarn.
Linedance stärker minnet och kooncentrationen och ökar dina motoriska färdigheter
Oavsett om du har två vänsterfötter eller inte så ger kontinuerlig dansträning dig massor av possitiv energi samtidigt som du förbättrar din kondition, motorik och kroppshållning. Din koncetrationsförmåga kommer att öka samtidigt som musklerna får sitt.
förbättras 

Bandet till ditt barn stärks hjälper dig också att stödja ditt barns sensoriska, språkliga och motoriska utveckling under graviditet och som spädbarn.
Dans med din bebis har många viktiga fördelar för barnet, såsom förbättrad muskeltonus, ökad bentäthet, förbättrad rumsmedvetenhet och nödvändig urladdning av överflödig energi som inte kan frigöras före krypning.När ditt barn utvecklas och växer som spädbarn utvecklas hans/hennes sociala, språkliga och motoriska färdigheter. 

Vårda ditt barns sociala, språkliga och motoriska utveckling. 

När ditt barn växer och utvecklas under graviditet och som spädbarn kan du som förälder hjälpa till i utvecklingen av ditt barns sociala, språkliga och motoriska utveckling.


Barn föds med de tre musikaliska delarna rörelse, ljud och puls/rytm integrerade i sitt känselsinne och fostrets perceptionssystem börjar utvecklas redan långt före födelsen. Det är bra att vänja barnet redan tidigt med musik, ljud och puls/rytm eftersom de är viktiga för barnets kommunikation och stimulerar fostrets sinnen och därigenom medför att hjärnan utvecklas och får näring 


Dans med ditt har många viktiga fördelar för barnet 

  

så utvecklas hans/hennes sociala, språkliga och motoriska färdigheter och du som förälder kan hjälpa till i utvecklingen och tillväxten av dessa färdigheter, tillsammans med rätt utveckling av spädbarnets ryggrad och höfter, genom att bära barn.