Fördelar med dans under graviditeten och postpartum

När du dansar påverkas din kropp på många sätt men det är inte bara du som drar nytta av dansen även ditt barn påverkas på många sätt av att du är aktiv före, under och efter din graviditet. 

Anledningen till att dansa med din bebis spelar en viktig roll  är inte bara för att det är ett så roligt och roligt sätt för alla att passera lite tid, dans stimulerar också nästan alla delar av ditt barns hjärna och uppmuntrar tillväxten av vitala neurotransmittorer. Du kan inkludera dans på ditt barns dag från de tidigaste veckorna efter födseln. Spädbarn kommer i allmänhet att älska dansens rytmiska rörelse - kom ihåg att de gungade och svängde i livmodern i nio månader. Den mjuka dansrörelsen upprepar denna lugnande stimulering. Här är bara några av de många utvecklingsmässiga fördelarna med att dansa med ditt dyrbara paket!

Fördelarna med dans, för små kroppar och hjärnor

Dans ger stimulering till mycket speciella nervändar som kallas vestibulära receptorer. Det vestibulära systemet är centrerat i innerörat och nästan vilken rörelse som helst kommer att stimulera hjärnan via dessa nervändar. Ett välmodulerat vestibulärt system är en viktig grundsten för allt lärande. Varje gång du dansar med din baby skickar vestibulära / balanssensorerna i örat meddelanden till hjärnan om dess placering - upp, ner, i sidled och framåt, bakåt eller centralt. Denna vestibulära stimulering är avgörande för utvecklingen av god balans, koordination och hållning. 

Stimuleringen som ditt barn får under dansen hjälper också utvecklingen av muskeltonus, rymd- och kroppsmedvetenhet, syn, hörsel och beröring när ditt barn flyttas försiktigt genom olika positioner. Dans hjälper ditt barn att utveckla en bra känsla av rytm, form, tid och flöde. 

Dina barn kommer att internalisera de rytmiska rörelserna och fortsätta utveckla förståelsen för en stadig takt, den underliggande, oföränderliga, upprepande stadiga pulsen som han skulle ha hört under graviditeten. 

När du dansar medan du håller ditt barn replikerar du vestibulär stimulering som han skulle ha upplevt i livmodern - gungningen och svängningen. Detta hjälper till att lugna din bebis, hjälper honom att känna sig trygg och ger många härliga föräldra / baby bonding möjligheter. 

Dans möjliggör imitation, repetition, koordination och utforskning av rörelse till rytm, humör och känsla av musik.

 Danser och låtar ger möjligheter till minnesträning och koordination, även i detta tidiga skede!

Det ökar humöret, förbättrar sömnen och minskar värk och smärtor. 

Det förbereder dig också för förlossningen genom att stärka musklerna och bygga uthållighet, och gör det mycket lättare att komma tillbaka i form efter att din baby är född. Forskning tyder på att prenatal träning också kan sänka risken för att utveckla graviditetsdiabetes och preeklampsi. Om du har diagnostiserats med graviditetsdiabetes kan träning hjälpa dig att hantera tillståndet och förhindra komplikationer.

 Det perfekta träningspasset får ditt hjärta att pumpa, håller dig smalare, hanterar viktökning och förbereder dina muskler för att hantera de fysiska kraven från graviditeten och efter förlossningen utan att orsaka onödig fysisk stress för dig eller barnet.

träning efter förlossningen kan hjälpa mammor att känna sig mer energiska och mindre stressade, så att de bättre kan hantera kraven hos en nyfödd.